Pozitīvie ieguvumi studijās
Lienai Aušeikai LU Bauskas filiālē patīk studēt – gan mājīgā atmosfēra, gan, atbraucot uz studijām brīžos, kad gribas visu nomest malā, filiāles pozitīvā vide liek pārdomāt, un ir vēlme studēt tālāk. Turklāt studiju dienās lekcijās ir brīva gaisotne un privātuma sajūta, jo studentu nav daudz, ir tikai viņas kurss. Un tad ir viegli iesaistīties lekcijā, būt aktīvam un darboties. Arī pasniedzēji lielākoties veido personiskāku saiti ar katru studentu.
Liena uzsver: “Manuprāt, tās ir lietas, kas nepieciešamas, lai studijas būtu kvalitatīvas. Ir labi, ja arī studenti var dalīties pieredzē, uzdot sev interesējošus jautājumus un saņemt uz tiem atbildi. Man patīk šī sajūta, ka pedagogam ir svarīgi, lai studenti uztver un saprot informāciju, un studentiem ir svarīgi, ka pedagogs ir ieinteresēts viņiem iedot pēc iespējas vairāk. Man patīk šī savstarpējā sadarbība, kas noved pie pozitīva rezultāta.”
Atziņas, sasniegumi studijās
Viena no Lienas vērtīgākajām atziņām, kas iegūta studiju laikā ir: “Lai es spētu izprast bērnu, man ir jākļūst par bērnu. Man ir jānoliek malā gados uzkrātā pieredze un dzīve, un jāspēj paskatīties uz lietām kā bērnam – tīri, tieši un vienkārši. Un tad, kad es to spēju, es varu pievienot savas zināšanas, lai bērna izglītošanas procesu padarītu interesantu, vienkāršu un patīkamu.”
Pagaidām Lienas lielākie studiju sasniegumi ir labi izpildīts un noprezentēts studiju darbs. Jo, ņemot vērā, ka Lienas darba ikdiena rit pilnīgi citā nozarē, tad tas ir liels sasniegums, ka uzmanība tiek gudri sadalīta un var kvalitatīvi iesaistīties visās savas dzīves jomās.
Noderīgs pārdomu laiks, Lienai ir tas, ko pavada ceļā uz augstskolu un mājupceļš. Liena atzīst: “Tas ir laiks, kad es varu pabūt viena. Tas ir laiks, kad beidzot varu neskriet, un to es izbaudu. Tieši ceļā rodas labas domas un atziņas. Ir laiks pārdomāt lekcijās dzirdēto un nonākt pie atziņām, kā tas man reālajā dzīvē var noderēt. Ļoti bieži dažādas idejas rodas, esot ceļā. Tad tikai mājās jāpaspēj tās pierakstīt, lai neaizmirstu,” Liena secina.
Ģimenes un kolēģu atbalsts
Lienas studijas atbalsta ģimene. Īpaši viņa uzsver vīra atbalstu: “Atbalsts no vīra puses ir neizsakāms. Viņš ir tas, kurš iedrošināja iesaistīties šajā piedzīvojumā, un viņš ir tas, kurš neļauj nolaist rokas, kad visa kā ir par daudz. Ja godīgi, es pat nevarēju iedomāties, ka mana ģimene mani tik ļoti atbalstīs.” Arī Lienas meitai patīk piedalīties lekcijās kopā ar mammu.
Un, lai gan Lienas darbs nav saistīts ar pedagoģiju, arī kolēģi ir saprotoši un atbalstoši.
Sabiedriskā darbība, kas motivē studijām
Lienai ir interesanta sabiedriskā darbība – īsts izaicinājums – dalība bērnu nometnēs. Un tieši šīs nometnes viņu motivē studēt, jo tas palīdz izprast bērnus un atrast ar tiem kopēju valodu.
Nometnes parasti ir trīs, četras diennaktis. Bērni ir dažādi un dažāda vecuma. Un, kā Liena atzīst, tomēr tas ir ļoti interesanti, un viņa turpina: “Šajās nometnēs mūsu – skolotāju – uzdevums ir viņiem iemācīt ko jaunu un, ja nav zināšanu šajā jomā, ir grūti. Un te rodas atgriezeniskā saite – studijas motivē darbam nometnē, un darbs nometnē motivē studēt.”
Tāpat arī studijās apgūtais palīdz attiecībās ar pašas bērnu. Ir daudz vieglāk viņu saprast un atbalstīt.
Pārdomas par skolotāja profesiju un novēlējums jaunajiem studentiem
Jautāta par misijas apziņu studijām, Liena atklāti atbild, ka par to nav domājusi, bet ļoti bieži studijās nonākot pie atziņas – kurš parūpēsies par pašu skolotāju? “Kurš būs tas, pie kura viņš varēs vērsties, ja viņam nodarīs pāri, aizvainos vai pazemos? Mums ļoti daudz tiek runāts par skolotāja pienākumiem un atbildību, bet vispār nerunā par to, cik neaizsargāts ir skolotājs gan no bērnu, gan no vecāku puses, gan arī no kolēģiem. Manuprāt, ir jārunā arī par šādām lietām,” ar pārliecību uzsver studente.
Tāpēc arī Lienas novēlējums topošajiem pedagoģijas studentiem ir nopietni izsvērts: “Zinot un saprotot, cik atbildīga ir pedagoga profesija, no sirds novēlu: pirms iesaistīties šajā piedzīvojumā, ļoti rūpīgi izsvērt, vai tā tiešām ir tā profesija, kuru vēlos apgūt. Jo, manuprāt, par pedagogu var strādāt tikai tad, ja tas tiešām ir sirds aicinājums. Nevajag to darīt tikai tāpēc, ka cita nekā labāka nav, jo skolotājam ir ļoti liela nozīme bērna dzīvē. Manuprāt, skolotāja profesija ir viena no sarežģītākajām, viena no atbildīgākajām, viena no briesmīgākajām un, tomēr, viena no visskaistākajām.”
Nākotnes plāni
Šobrīd Lienas plāns ir pabeigt studijas. Par tālāku nākotni runājot, Liena secina: “Ja nepietrūks dūšas, gribētu studēt tālāk, jo pa šo laiku esmu sapratusi, kā es gribētu veidot savu dzīvi un, ko es labprāt darītu.
Saprotu, ka šis ir tikai sākums. Bet, visu pa solītim. Tagad ir svarīgi pabeigt iesākto.”
Paldies Lienai par dalīšanos pieredzē, par atklātību, dziļi izsvērtajām pārdomām un novēlam, un ticam, ja dzīves ceļš Lienu aizvedīs līdz skolotājas profesijai, viņa to veiks ar lielu atbildību, izpratni un mīlestību. Vēlam veiksmes studijās.